A V8 motorok elképesztő erejükkel és jellegzetes, dübörgő hangjukkal meghódították az autórajongók szívét. Az évtizedek során a V8 nem csupán egy motor megjelölése lett, hanem egy külön fogalom, ami köré valódi kultusz épült. A világ azonban megváltozott, a V8 motorok pedig úgy tűnik a végüket járják. Így van ez a Dodge esetében is. De mi állhat ennek a hátterében? És mi jön a Dodge-nál a V8 után? Jöjjenek a részletek!

A legendás V8 motor

A V-motorok rendkívül népszerűek (voltak) a gépjárműiparban. Ezek a hajtásláncok kiváló teljesítményt nyújtanak a kompakt felépítésüknek köszönhetően. A belső égésű motorokban a hengerek és a dugattyúk két sorban, V-alakban helyezkednek el, ami optimális teljesítményt és hatékonyságot eredményez. Ez a technológia híresen megbízható és tartós, így ideális választásnak számít autókban és tehergépjárművekben egyaránt. A V8-as motorok felépítése és működése összetett, így ezek a motorok sokféle környezetben beválnak.

A V8 motorok az autósok számára az erőt és a lóerőt jelentik. Az ilyen meghajtással ellátott járművek elképesztő teljesítményre képesek, hangjuk pedig édes dallam azok számára, akik elköteleződtek a sebesség mellett.

A V8-as motorok az amerikai szellem megtestesítői. A tengerentúlon ezeket a motorokat családi autókba is beépítették, az olajválság következtében azonban a fenntartásuk igencsak költséges lett. Megmaradtak azonban az izomautókban, a sportautókban, ahol igazán megtalálták a helyüket.

Mi a baj a V8 motorokkal?

A V8-as motorok a környezetvédelmi törekvések áldozatai. Minden ország arra törekszik, hogy minél hatékonyabb és minél környezetkímélőbb modelleket támogasson, a V8 azonban nem tartozik ebbe a kategóriába. Sem nem hatékony, sem pedig környezetbarát.

A modern megoldásoknak köszönhetően másfajta hengerkiosztású, kisebb, négy, hat hengeres motorok is képesek produkálni azokat az előnyöket, amiket a V8, viszont sokkal hatékonyabbak.

Emellé jön az is, hogy a benzines és dízeles autók sorsa meg van pecsételve: várhatóan 2035-től már nem lehet ilyen üzemű autókat újonnan a piacra dobni, értékesíteni. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem minden benzines és dízeles modell esetében éri meg további frissítéseken, fejlesztéseken dolgozni.

Ezek eredményeképpen a V8-as motorok gyártása idővel befejeződik, egyre több márka jelentette be, hogy elköszön ezektől az erőgépektől, legalábbis ebben a formában. Már a Mercedes-AMG közölte, hogy nem kerül vissza a V8 a C- és az E-osztályba, hanem inkább a nagy teljesítményű hibridek irányába fordul. A Maserati, a Bentley is kivonja a V8 motorokat, és inkább az e-autózás irányába törekszik.

Így tett a Dodge is, aki 2023 végén leállította a Charger és a Challenger gyártását, 2024 végén pedig a Durangoét fogja. De mi várható a jövőben?

Mi lesz a Dodge modellekkel?

A Dodge Charger és a Challenger modellek gyártása 2023 végén ért véget, 2024 végén pedig leállítja a V8-as Durango gyártását is. Akárcsak a Charger és a Challenger esetében, a Durango modellnél is különleges kiadásokra számíthatunk idén.

Dodge Challenger pörgeti a kerekeit

Ilyen például a Durango SRT 392 AlcHEMI, amiből mindössze 1000 darabot gyártanak. A különleges modell páratlan jellemzőkkel bír: a 20 hüvelykes Satin Black SRT kerekek mögött Bremdo fékek kapnak helyet, figyelemre méltó csíkozás, szénszálas díszítés és a kifinomult belső varrások. Ez az utolsó Stellantis jármű, ami Hellcat motorral is kapható.

A hagyományos Charger helyét a Dodge Charger Daytona SRT veszi át. Ebben a nyolc henger helyett 800 voltos elektromos rendszer található. Komoly kihívója az eredeti változatnak, az összkerekes modell 3,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára. A Fratzonic elektromos kipufogóba 126, hanghatásra képes egység került bele, így nem kell lemondani a dübörgő élményről sem.

Érezni akarja az erőt és a lendületet? Az igazi izomautóra vágyik? A Petrányi Autó V8 szalonjában a legmenőbb Dodge és RAM modellek várják!

Kapcsolódó fotók